Birkholm
Birkholm Beboerforening > Nyheder

Postbåd
Postbåden er i dok, med henblik på klargøring til Søfartsstyrelsens almindelige rutinemæssige syn:
- Torsdag den 10. november 2016 kl. ca. 13.00 i Marstal, v. Ebbes Bådebyggeri.
- Mandag den 14. november 2016 kl. ca. 10.45 i Marstal.
Der sejles med anden båd, så betjeningen af Birkholm sker uændret (05.11.2016)

Akuthjælpere og fritidsbrandmænd
Der var indbudt til uddannelse og opdatering i førstehjælp for akuthjælpere, og brandbekæmpelse og kendskab til slukningsmateriel for fritidsbrandmænd, på Brandskolen i Svendborg lørdag den 22.10.2016, kl. 9 – 16. Se mere her: https://www.youtube.com/watch?v=uN-c5w1SMi0
Tilslutning var stor, og med deltagere lige fra Hindsholm i nord, Helgenæs i syd og til øerne i det sydfynske øhav omkring Birkholm. Samlet deltog omkring 50 personer, og Birkholm var flot repræsenteret med ikke mindre end 12.
Dagen var godt tilrettelagt, med en fin blanding mellem teori, svar på mange spørgsmål, illustrative eksempler og praktiske øvelser (22.10.2016)

Travl dag
Lørdag d. 11.7.2015 var en travl dag på Birkholm. Forsamlingshuset skulle kalkes og adskillige andre ting til forskønnelse af øen udføres med deltagelse af ca. 30 fremmødte. Derefter var der brandøvelse til stor frys for børnene - og demonstration af øens redningsmateriel. Herefter en sagligt præget generalforsamling i beboerforeningen - og til sidst den fælles grillstegning, hvor adskillige kulinariske lækkerier blev fabrikeret til et efterfølgende hyggeligt samvær i forsamlingshuset.

Her blev grillmaden indtaget ledsaget af adskillige våde varer, hvorfor det var betimeligt at inddrage nøglerne i deltagernes køretøjer. (150712)

Invasion på Birkholm
Sommervejret har bragt mange gæster til Birkholm. Ikke blot to-benede turister, men også et hold firebenede, som har søgt ly her for blæsevejret. De sidste er kommet svømmende hertil til stor fryd for den yngre generation, som hermed har fået mulighed for at udfolde deres energi som cowboys og cowgirls. Gæsterne nyder rigtig den righoldige natur og har ikke planer om at vende hjem foreløbig. (150711)

Shelters på Birkholm blev indviet forleden.
5 elever fra Vestfyns Efterskole i Tommerup prøvede som de første de nye sheltere på Birkholm.
Efter en drøj sejltur i stiv kuling og regn ankom de til Birkholm havn, hvor de nye sheltere fra Naturturism blev indtaget.
Shelterne står på Vestergårds marker tæt ved havn og strand fortæller Poul Petersen, der lægger jord til projektet. Det koster 30 kr. per overnatning.
Man kan booke shelterne på hjemmesiden  ”bookenshelter.dk” og  det indkomne beløb bliver overført til Birkholm beboerforenings konto og et evt. overskud går til øens bedste. Det er et spændende projekt,  som helt klart vil gøre,  at flere tager mod til sig og prøver en overnatning i den fri natur på vores skønne ø. Det helt specielle ved de nye sheltere er,  at man kan lukke døren, så de nærmest føles som en lille hytte. Eleverne fra efterskolen fortalte at shelterne trods det barske vejr var rigtig varme at sove i. Vi håber at projektet kan lokke flere gæster til Birkholm uden for sommersæsonen. Har man ikke selv båd kan Birkholm besøges med en postbåd som dagligt går fra Marstal 2 gange i sommerhalvåret og 1 gang rasten af året.(150608)

Politianmeldelse
Ærø Kommunes tekniske forvaltning har meddelt, at de har oversendt anmeldelsen at den ulovlige affaldshenkastning på Sct. Hans-bålet til poliitiet med henblik på efterforskning. (150529)

Sommergæster
Så kom de firebenede turister til Birkholm - sejlet over med Yrsa. De forventes at nyde livet hele sommeren på Birkholm. Belønningen??? At ende som fårerullepølse el. lign. (150521)

Sct.Hans-bålet
På Kærsgaards jord ved havnen er der tradition for at samle træ sammen til årets Sct.Hansbål. Der er tydeligt skilte, at kun træ og grene må anbringes på bålet.
Nu har vi fået en henvendelse fra Ærø kommune, som har erfaret, at bålet indeholder diverse ikke-brændbare effekter. Kommunen har derfor bedt om, at indholdet i bålet blev bortskaffet som storskrald!
For at forebygge, at en sådan situation kan opstå igen, er vi nødt til at forbyde, at der fremtidigt bliver anbragt diverse effekter på bålet. For at vi dog kan få et Sct.Hansbål, kan der træffes aftale med Kærsgaards ejere herom, da vi er gjort ansvarlige.
Altså:
BÅLPLADSEN ER LUKKET FOR AFFALD AF ALLE SLAGS.
Træ og grene kan dog tilføres efter forudgående aftale.
(150408)

Årets æggekogning
I det mest pragtfulde vejr blev æggekogningen i 2015 afviklet ved havnen. Begivenheden havde samlet masser af mennesker, og da det var rygtedes, strømmede flere til i motorbåde, sejlskibe og havkajak. På et tidspunkt blev det for meget for beboerforeningens sekretær, så han forsøgte at skræmme dem væk ved at true med sin pølse. Senere måtte han igen i funktion for at optræde som dommer i æggekogningskonkurrencen ved at sikre, at de opkastede æg også kunne holde formen ved den efterfølgende jordforbindelse.

Skibsbygger Monica Fabricius havde creeret en fiks lille holder til lejligheden. Det forlyder, at hun vil tage patent på den og sætte den i produktion. Farmand har dog forbudt, at den kommer i handlen i Ærøskøbing.

Oldermanden havde beklageligt nok ikke stor tiltro til, at det ville lykkes for birkholmerne at få kogt deres æg, hvorfor han medbragte æggemadder til lejligheden. (150404)

Teknisk uheld - vi beklager
Hjemmesiden har været ramt af et uforklarligt haveri, som gjorde det vanskeligt at følge med i Birkholm-livet. Der gisnes om hvilke terrorister, der har været på spil. Oldermanden har mistanke til beboerne på en bestemt lokalitet på en nærliggende ø. Det bliver spændende at følge sagens udvikling, men i mellemtiden forsøges at udføre reparation af skaderne. (150402)

Hjælpen er nær
Monica har nu renoveret øens brandstation med et fornemt resultat, så flyvende objekter ikke beskadiger brandmateriellet. Brandstationen burde faktisk omdøbes til en redningsstation, da de indendørs forhold er så gode, at det vil være muligt at overnatte i lokalet. Så når en af festerne i forsamlingshuset bliver lidt for festlig, vil der være mulighed for et tilflugtssted, såfremt man har lidt svært ved at finde tilbage til sit skib eller bolig. Oven i købet er lokalet forsynet med såvel wc som flere bænke at sove rusen ud på. Derimod frarådes det at benytte stigen op til hemsen med en bjørn på. (150104)

Godt nytår
Det blev en forrygende nytårsaften på Birkholm med et flottere fyrværkeri end nogensinde. Alligevel nåede man ikke at fyre alle beholdninger af, før man gik om bord i det store tagselvbord. Oldermanden leverede en fornem tale, hvor han især takkede de mange Birkholm-venner, der på forskellig vis alle var rede til at yde en hjælpende hånd til øens bedste. Oldermanden havde desuden allieret sig med H. C. Andersen, så han kunne recitere et hyldestdigt til øen. (150101)

Ny Birkholm-bog
Johannes Balslev har forfattet et lille hæfte "Glædernes ø - Birkholm" - rigt illustreret. På ca. 50 sider fortælles om Birkholms herligheder og ø-tilværelsen og har fotos af alle huse på øen. - Bogen kan erhverves ved henvendelse til forfatteren og koster 100 kr + forsendelse. (150101)

Rettelse
Redaktøren af dette site har modtaget klager over nedenstående tekst.
Beskæmmet må han indrømme, at der var tale om en and. (141128)

Årets sidste jagt
Desværre er det ikke rygtedes, hvad udbyttet af året sidste jagt på øen blev. Men vores frontfotograf var på pletten og forevigede fejringen ved vildtparaden. Desværre blev der kun plads til en enkelt bjørn på billedet. (141128)

Gratis fragt
Nu er det officielt. Beboerne på Birkholm får nu gratis fragt med BirkholmPosten. Ordningen skyldes, at Ærø kommune har fået ekstra penge til ø-støtte. Man har så valgt at bruge pengene til at gøre fragten til og fra Birkholm gratis, så man slipper for dette fordyrende element ved at bo på en småø. Læs mere HER. (140904).

Toiletterne tager form
Vore rare havnevenner har allerede nu udført et stort arbejde med at få renoveret vore havnetoiletter. Derfor kunne man i går holde et festligt rejsegilde på toiletterne. Der var selvfølgelig en del servering, men man skulle jo holde måde, så man kunne holde sig til bedre tider, hvor det igen blev muligt at forrette sin nødtørft på havnetoiletterne. (140830)

Vi har lagt et bibliotek med billeder fra beboerarrangementer på hjemmesiden.
Se mere her: http://billeder.birkholm-beboerforening.dk/

Undermenu